Scaly
Werkwijze.
Binnen Scaly werken we met de methodiek competentiegericht werken en de methodiek traumasensitief werken. We lichten de eerstgenoemde methode wat uitgebreider toe .
Competentiegericht werken.
Competentiegericht begeleiden is een stapsgewijze aanpak waarbij een begeleidingscyclus wordt gevolgd. Tijdens het traject is voortdurend het proces gaande van informatie verzamelen en analyseren, en het vervolgens stellen van doelen, uitvoeren van acties en evalueren van de resultaten.
Het begeleidingstraject van de jeugdige wordt van aankomst tot vertrek gekenmerkt door een duidelijke fasering: begin, midden, eind. Het behandelplan wordt samen met de jongere opgesteld. Voor de jongere is het zo duidelijk waar naartoe gewerkt wordt en hoe het traject eruit ziet.
Binnen elk begeleidingstraject wordt informatie verzameld en geanalyseerd over de wensen en het functioneren van de jeugdige. We maken gebruik van motiverende, coachende en sturende technieken. De methodiek biedt onze begeleiders daarnaast specifieke handvatten, technieken en hulpmiddelen die ingezet worden bij de begeleiding van jeugdigen en het vergroten van de competentie van de jeugdigen.
Uitgangspunten van de methodiek zijn:
- De jeugdige perspectief bieden door hem te ondersteunen bij het zelf formuleren van zijn behandeldoelen en toekomstperspectief, deze nader te concretiseren om vervolgens samen het traject vorm te geven.
- Op een systematische manier informatie verzamelen over de (sterke en zwakke kanten van) de jeugdigen en zijn omgeving. De huidige situatie waarin de jeugdige zich bevindt wordt als vertrekpunt genomen van de begeleiding. In de begeleiding is er aandacht voor het ombuigen van ongewenst gedrag door een analyse te maken van het gedrag, de functie van het gedrag en de situatie waarin het gedrag plaatsvindt.
- Het vergroten van de motivatie door het inventariseren en aansluiten bij de wensen, ideeën en mogelijkheden van de jeugdige om vanuit daar gezamenlijk doelen en passende acties op te stellen.
- De jeugdige activeren en zijn (zelf-)inzicht, probleemoplossend vermogen en vaardigheden vergroten.